La tradition de l’excellence, l’excellence de la tradition

Espace de rencontres, de partage et d’échanges des enseignants de FLE et de la section bilingue francophone du Lycée National „Mircea cel Bătrân” de Constanţa, Roumanie

MEI 2014-2015: Marea Neagră, vecin incomod sau bogăţie profitabilă?


Citind întrebarea care a reprezentat titlul proiectului interdisciplinar al clasei a XI a F în anul şcolar 2014 – 2015, veţi răspunde, în mod sigur, “bogăţie profitabilă”, nu-i aşa?

Elevii implicaţi în acest proiect de cercetare au pus însă în balanţă atât avantajele cât şi neajunsurile vecinătăţii noastre cu Marea Neagră. Astfel, s-au constituit patru echipe a câte 3-5 membri, fiecare concentrându-se asupra unei subteme aleasă prin negociere în cadrul echipei.

Cei din echipa de biologie au vrut să afle dacă Marea Neagră este un ecosistem în echilibru şi pentru aceasta au studiat influenţa prezenţei organismelor nevertebrate şi vertebrate asupra ecosistemului marin, consecinţele fenomenului de eutrofizare, dar şi bolile transmise prin contactul cu apa Mării Negre. Rezultatul căutarii lor s-a materializat într-o piramidă pe ale cărei faţete au fost reprezentate concluziile cercetării fiecăruia dintre cei patru membri ai echipei.

Fizicienii proiectului s-au oprit asupra aportului energetic al Mării Negre şi beneficiilor acestuia pentru regiunea Dobrogea. Platformele petroliere, curenţii de aer şi cei marini, energia solară şi extragerea hidrogenului sulfurat au fost temele studiate de această echipă. O machetă foarte reuşită a sintetizat munca lor din cadrul Modulului Interdisciplinar.

Cei din echipa de geografie şi-au propus să afle care este impactul prezenţei umane asupra litoralului. In acest sens, ei au studiat consecinţele amenajărilor portuare asupra mediului, beneficiile învecinării cu Marea Neagră asupra agriculturii şi industriei din Dobrogea şi impactul prezenţei atâtor etnii în această zonă.

Nu doar subtemele cu caracter ştiinţific i-au atras pe elevii implicaţi în proiect, ci şi subiecte cu caracter mai general cum ar fi mijloacele mass-media, promovarea litoralului românesc în comparaţie cu cel bulgar de exemplu, precum şi măsurile de protecţie a litoralului şi ecosistemului marin. Echipa de jurnalism şi sociologie a completat paleta domeniilor studiate în cadrul proiectului.

Lucrul la Modulul Interdisciplinar a fost o provocare presupunând o abordare cu totul nouă, necunoscută elevilor până atunci, un alt tip de “temă pentru acasă”. Pe tot parcursul anului, echipele au negociat, au discutat, uneori s-au înfruntat, în idei bineînţeles, dar s-au şi amuzat.

Vizitele efectuate la Centrul de Cercetări şi Dezvoltare Marină “Grigore Antipa” şi la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului au constituit prilejuri de a afla lucruri noi, interesante şi utile pentru demersul început, dar şi de a petrece momente frumoase cu echipa.

Profesorii de discipline non-lingvistice, d-na Doina Munteanu, d-na Aurelia Dănilă si dl. Lucian Oprea au orientat cercetarea elevilor, oferindu-le feed-back-ul ştiinţific, dar şi metodologic al demersului lor, cu tact, profesionalism şi multă răbdare.

Munca elevilor a fost încununată de succes, ei obţinând note foarte bune la Proba Anticipată din luna mai în cadrul căreia fiecare echipă a prezentat demersul şi concluziile cercetării realizate pe parcursul întregului an şcolar.

Profesor Florentina Gheorghe

Compteur de visites

  • 7,354 visiteurs depuis le 15 septembre 2013

Entrez votre adresse de courriel pour recevoir des nouvelles de ce site.

Rejoignez 9 autres abonnés

Catégories

Archives

%d blogueurs aiment cette page :